Als je (deels) afhankelijk bent van je website om klanten te vinden kun je eigenlijk niet zonder linkbuilding. Een goede linkbuilding-strategie zorgt er namelijk voor dat je website veel hoger rankt in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. Daardoor trek je op organische wijze (dus zonder te hoeven adverteren) meer bezoekers. Door linkbuilding op de juiste wijze in te zetten kun je zelfs je concurrenten verslaan in Google, en dat terwijl het helemaal niet zo ingewikkeld is. Het principe van linkbuilding is zelfs heel eenvoudig, al is het vaak wat lastig om het zelf te doen. Waarom dat zo is en hoe je dat dan wel aanpakt, lees je hier!

 

Wil je er daarna meteen op professionele wijze mee aan de slag? Neem dan contact op met de experts van doublesmart.nl.

 

Wat houdt linkbuilding precies in?

Allereerst zullen we ingaan op de vraag ‘wat is linkbuilding?’. Daarvoor is het belangrijk om eerst te benadrukken dat elke website een eigen waarde heeft, de zogeheten domein autoriteit. Dit getal tussen de 0 en 100 geeft weer hoe belangrijk, populair of relevant een website is. Hoe meer andere websites naar de jouwe linken, hoe hoger jouw domein autoriteit zal zijn. En dat heeft grote voordelen voor je ranking in Google. Google (en zoekmachines in het algemeen) geven namelijk de voorkeur aan websites met een hoge autoriteit, simpelweg omdat deze vrijwel gegarandeerd kwalitatief goede content bieden. Waarom zouden anders zoveel websites naar hun linken?

 

En dat is het principe van linkbuilding. Je zorgt er daarbij voor dat zoveel mogelijk websites (liefst met zelf een aantrekkelijke autoriteit) naar de jouwe linken, waardoor de waarde van jouw domein stijgt.

 

Hoe pak je linkbuilding aan?

Je kunt zowel zelf aan de slag met linkbuilding als het uitbesteden aan een expert, zoals Doublesmart. Als je het zelf wilt doen kun je bloggers, klanten, leveranciers en misschien zelfs bedrijven met eenzelfde doelgroep benaderen en ze vragen of ze naar je willen linken. Vaak moet daar iets tegenover staan, zodat beide partijen er iets aan hebben. Dit proces is doorgaans erg tijdrovend en is lang niet altijd gegarandeerd gratis. Daarom kiezen veel mensen ervoor linkbuilding uit te besteden. Je betaalt in dat geval per artikel/blog waar één of twee links naar jouw website worden verwerkt. Deze worden geplaatst op allerlei verschillende blogwebsites, passend bij jouw doelgroep. Het is een kostbare aanpak, maar wel een die je snelle en duurzame resultaten oplevert.

 

Anchors en url’s

Voor welke optie je ook gaat, het is belangrijk dat je erop let dat je naar de juiste pagina’s binnen je website doorverwijst. Kies bij voorkeur de pagina’s die van zichzelf al wat hoger ranken en breng variatie aan in de gekozen anchorteksten. Zo voorkom je dat zoekmachines in de gaten hebben dat je voor linkbuilding hebt betaald, want dat kan je ranking helaas negatief beïnvloeden. Het is dus zaak dat de gekochte links zo natuurlijk mogelijk ogen, een online marketing bureau kan je daarbij helpen als je er zelf niet uitkomt.